Zagonetka ruže, Kate Quinn – Recenzija

„Zagonetka ruže“ autorice Kate Quinn ispunjena je poviješću, akcijom, romantikom, prijateljstvom. Knjiga je temeljena na dobro istraženim povijesnim događajima i većina likova je nastala prema stvarnim osobama. U knjizi se pojavljuju i poznate povijesne ličnosti poput premijera Winstona Churchilla, princeze Elizabeth, princeze Margaret i drugih.

Ovo mi je prva knjiga Kate Quinn, bilo mi je drago susresti se s pisanjem ove cijenjene autorice povijesnih romana. Iako povijesne fikcije nisu moj prvi izbor, rado s vremena na vrijeme na listu čitanja uvrstim i povijesni roman.

Bletchley Park

Većina radnje romana odvija se u engleskom Bletchley Parku, seoskom imanju pretvorenom u objekt za razbijanje šifri Enigme tijekom Drugog svjetskog rata. Zapravo je zanimljivo koliko je žena bilo dio tima dešifranata te činjenica da su žene i u to vrijeme pronašle jedinstveno mjesto gdje se njihov glas mogao čuti, gdje su njihovi darovi bili cijenjeni bez obzira na društvenu klasu ili razinu obrazovanja. Bletchley Park danas je muzej.

Autorica je dobro prikazala atmosferu Bletchley Parka u kojemu su svi bili svjesni da njihov uspjeh ili neuspjeh može značiti razliku između života i smrti pa i promijeniti ishod rata. Obavljanje ovog posla bilo je tajnovito i psihološki izuzetno iscrpljujuće. Svi koji su radili u Bletchleyju nisu o svom poslu smjeli govoriti ni najbližim osobama niti međusobno nisu smjeli odavati povjerljive podatke.

“Kada bi Bletchley Park imao moto, pomisli Mab, on bi bio: Ne trebaš znati.”

Osla, Mab i Beth

Priča prati tri žene,  tri prijateljice, razbijačice njemačkih vojnih šifri – Oslu, Mab i Beth. Sve tri su posebne i vrlo različite ličnosti. Svaka je pridonijela ratnim naporima da se razbije Enigma. Osla Kendall je lijepa i bogata, koristi svoj tečni njemački kako bi pomogla u razbijanju kodova. Mab ima tešku prošlost, živi u siromašnijem dijelu Londona, postaje stručnjakinja za strojeve. Beth je sramežljiva i živi pod sjenom svoje majke. Osla i Mab prepoznaju njenu sposobnosti s križaljkama pa omogućavaju da se i Beth pridružuje timu Bletchleya, otkrivajući da je vrlo sposobna i dragocjena. Posao u Bletchley Parku je težak i stresan, Engleska je u ratu, ali djevojke se ipak uspijevaju malo zabaviti i tražiti romantiku.

Njihovo prijateljstvo se raspada prije završetka rata, a Beth završi u umobolnici Clockwell.

“Clockwell je mjesto živih mrtvaca, pomisli Beth. U Bletchley Parku razbijali su njemačke kodove, a u toj umobolnici razbijali su ljudske duše.”

Zagonetka ruže

1947., dok je kraljevsko vjenčanje glavna tema, Osla i Mab primaju šifriranu poruku nekadašnje prijateljice Beth koja tvrdi da je otkrila izdajnika Bletchley Parka koji ju je – bojeći se razotkrivanja – zatvorio u Clockwell. Tri prijateljice se ponovno ujedinjuju kako bi otkrile izdajnika iz svoje prošlosti. Osla, Mab i Beth moraju zajedno razbiti posljednju šifru, zagonetku ruže.

„Zagonetka ruže“ uvjerljivo je štivo koje će se svidjeti ljubiteljima špijunaže, trilera i povijesne fikcije. Svakako bih je preporučila onima koji su fascinirani Drugim svjetskim ratom i zainteresirani za uvid u zanimljive pojedince koji su svojom inteligencijom pomogli u pobjedi u ratu.

Po meni je knjiga mogla biti nešto kraća (ima blizu 700 stranica), a radnja dinamičnija. U prvoj polovini knjige neki dijelovi su mi bili pomalo monotoni, ali sve u svemu ovo je još jedna nezaboravna povijesna priča.

Napisala i foto: Marijana Glavaš