“Now and Then” – “točka na i” karijeri najveće glazbene skupine svih vremena – Music Box – Glazbeni portal

RECENZIJA: The Beatles: “Now and Then” – “točka na i” karijeri najveće glazbene skupine svih vremena

Napokon je došao taj dugoočekivani 2.11. za sve nas fanove Beatlesa: nova (posljednja) pjesma velike četvorke puštena je u svijet! Tako su Beatlesi zaokružili svoj legendarni opus i pokazali da mogu iznenaditi unatoč tome što zapravo ne postoje već više od 50 godina, a polovica im postave svira negdje na nebu.

„Now and Then” je pjesma koja je 46 godina čekala da ugleda svjetlo dana. Skladatelj joj je Lennon, koji ju je snimio kao demo nekog neodređenog datuma 1977. Demo sadrži samo klavir i Lennonov glas. U sličnom je periodu snimio demo snimke „Free as a Bird” i „Real Love”. Te su snimke došle u ruke preostale trojice Beatlesa polovicom devedesetih, petnaestak godina nakon Lennonove smrti. U sklopu uređivanja velike glazbene antologije „Beatles Anthology”, odlučeno je da te pjesme dovrše zajednički, kao bend, koristeći Lennonovu demo bazu.

Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr bili su uspješni s „Free as a Bird” i „Real Love”. Te su dvije pjesme, kakve god kritike pobrale, svjetlo dana ugledale 1995. i 1996. S „Now and Then” je druga priča. Naime, demo snimka te pjesme bila je lošija od druge dvije te tadašnja tehnologija nije dopuštala da se snimka „počisti” i postane tehnički spremna. To je jako frustriralo Georgea Harrisona koji je, nakon što je snimio neke gitarske dionice, ipak odlučio da ne želi raditi s toliko nekvalitetnom snimkom i nazvao je „jebenim smećem”.

„Now and Then” pala je u zaborav te bi na nju katkad pomislio jedino McCartney, koji je kroz godine nekoliko puta izrazio želju da je ipak dovrši. Evo, napokon je uspio.

Zahvaljujući AI tehnologiji koju se razvili Peter Jackson i njegov tim tijekom restauracije filma „Get Back”, postalo je moguće uzeti originalni demo i „razdvojiti” klavir od glasa te glas „očistiti” od šumova i nepotrebnih frekvencija. Na pjesmu su dodani Harrisonovi gitarski dijelovi snimljeni devedesetih, dok su McCartney i Ringo svoje dijelove snimili ponovo. McCartney je također odsvirao gitarski solo inspiriran slide gitarom Georgea Harrisona, kao svojevrsni hommage prijatelju koji je umro 2001. Zajedno s Gilesom Martinom (sinom Georgea Martina, originalnog producenta Beatlesa), McCartney je skladao i žičane aranžmane, a na pjesmu su ubačeni i dijelovi vokala iz pjesama „Here, There and Everywhere”, „Eleanor Rigby” i „Because”. Rezultat je psihodelična balada koja zaista zvuči kao izgubljena sestra pjesmama „Free as a Bird” i „Real Love”.

Prije svega treba naglasiti da „Now and Then” objektivno nije među najboljim pjesmama Beatlesa. Ako je netko očekivao da će čuti novi „A Day in the Life” ili „Strawberry Fields Forever”, ostat će duboko razočaran. Pa kako bi i mogla biti kad je počela kao odbačena demo snimka na kojoj se tu i tamo radilo gotovo 50 godina? S druge strane, daleko je ona od loše. Dapače, melodija je prekrasna i pamtljiva, a aranžmani vrlo „beatlesovski”. Štoviše, ovo je pjesma koja je i dalje miljama bolja od jedne prosječne i formulirane pop pjesme na kakve se često danas oslanja glazbena industrija. Ali očito čak ni Beatlesi ne mogu nadmašiti Beatlese.

Ne, čar ove pjesme ne leži u njenoj objektivnoj glazbenoj kvaliteti koliko u značenju i simbolici njenog postojanja. Ovo je posljednja pjesma Beatlesa. Ovo je posljednja dovršena pjesma na kojoj se čuje doprinos svakog od članova legendarne četvorke. Ovo je „točka na i” karijeri najveće glazbene skupine svih vremena. Ovo je prilika da Beatlesi još jednom spoje sve generacije ovoga svijeta pod okriljem neopisive sreće kakvu može donijeti jedino dobra glazba – a Beatlesi su najbolja glazba.

„I know it’s true, it’s all because of you. And if I make it through, it’s all because of you”, pjeva Lennon glasom koji stvara žmarce. Iako je te stihove originalno napisao kao izljev romantičnih osjećaja, oni tu dobivaju puno šire značenje. Lennon kao da se više ne obraća samo romantičnoj partnerici, već i svojim bivšim glazbenim drugovima, a na koncu i fanovima i cijelome svijetu. Vokalno mu se mjestimično pridružuje i McCartney te tako dolazi do jednog zanimljivog kontrasta – mladi Lennon i stari McCartney. To pak stvara jedan osjećaj tuge za prijateljstvom koje je prekinuto prerano, ali i zadovoljstva u znanju da Beatlesi unatoč svemu mogu stvoriti nešto novo, nešto što i dalje može iznenaditi svijet, nešto što se bez obzira na sve i dalje oslanja na onaj njihov jednostavni princip sažet u jednoj riječi: ljubav.

„Now and Then“ je bitna upravo zato. Ona služi kao tračak svjetlosti u svijetu koji ovih dana bira mržnju. Služi kao podsjetnik da dobra glazba i dalje može ujediniti generacije i izavati nebrojene emocije u čitavom moru ljudi (pogledajte samo komentare koje je pjesma dobila na društvenim mrežama). Služi kao podsjetnik koliko je glazba zapravo dobar prijatelj, stabilan oslonac i velika sreća – sada i tada (i s vremena na vrijeme).

4.5