“Rijeka – Paris – Texas” – riječki Paket aranžman – Music Box – Glazbeni portal

RECENZIJA: Razni izvođači: “Rijeka – Paris – Texas” – riječki Paket aranžman

Nije pretjerano reći kako je kompilacija “RIJEKA – PARIS – TEXAS” (originalno objavljena 1987.) riječki PAKET ARNŽMAN (općenito smatranu najvažnijom pločom domaćeg novog vala), a riječki pandan, prijelomna točka pripadajuće joj scene.

Grč, Letovci (i dvojka i trojka), Strukturne ptice, Idejni nemiri, Grad, Ogledala i Fit, tadašnja krema riječke scene, koji neki svojim postojanjem i u današnjem vremenu dokazuju koliko je važna ova ploča. Nesumljivo, nakon tog albuma riječka scena se nametnula cijeloj tadašnjoj regiji. Grupa Fit je objavila svoj prvi album za beogradski PGP RTB pa su u to vrijeme bili i najuspješniji izdanak riječke scene. Naravno da šira publika najviše prati Let 3, pa će ovaj njihov diskografski početak u ponovnom reizdanju Dallas Recordsa, obradovati mlađu generaciju koja tek otkriva ono što smo mi odavna znali.

Ulazak u ovaj svijet žestine odlično otvara GRČ, s kontroverznim tekstovima “Noćas se Beograd pali”, “Još ima krvi”, “Nož u mojoj ruci”. Bijaše to žestok udarac konzervativcima. Mnogi su to smatrali sunovratom glazbe, ponajviše ostarjelim čuvarima sistema. Beskompromisna svirka slizana s krvavim atmosferama destruktivnog GRČA. Na njih se odlično  nadovezuje LET 3, furioznom “U rupi od smole” i nešto više psihodeličnom, ali i nedorečenom “Pokušaj”. (Usput rečeno, Dallas je objavio i CD s kompletnim snimkama te rane faze Mrleta i Prlje). Strukturne ptice su projekt Parafa, Termita i manje znanih Umjetnika ulice, izvrsni “Hramovi”, dok je izlazna numera na B strani “San” ambijentali eksperiment. Koliko se sjećam, bilo je od njih i boljih uradaka sredinom 1980-ih, no urednici su ipak izabrali ovo.

B strana započinje s Idejnim nemirima (Bombe i bomboni) koja je možda i najviše hitoidnog pop rock karaktera od ostatka ploče. Zastupljeni su sa samo jednom numerom. Grupa GRAD također započinju stvaranje svojih hitoidnih rock himni, koje i danas imaju snažno uporište u kolektivnom sjećanju mnogih generacija. OGLEDALA i FIT zaokružuju drugu stranu ploče koja je konkretnija u svojim nastojanjima napraviti dobru pjesmu čiji refren lagano ulazi u glavu i tamo dugo ostaje. Dakle, album je podijeljen u dvije cjeline, alternativna, punkerka žestoka i prljava A strana, a okrenete li ploču, čut ćete pristupačnije zvuke lako prihvatljive široj publici. Naravno da se fokus cijele kompilacije vrti oko Leta 3 koji je svojim postojanjem napravio zapanjujuće sjajnu karijeru. Iako će započeti kao izrazito buntovan alternativni bend, vremenom će prerasti u instituciju sarkazma ispitujući granice koje s lakoćom prelaze. Pitanje je, postoji li itko u domovini da ne zna za njih, ali da ih još mnogi preozbiljno shvaćaju, to je već druga priča.

Tekst na unutrašnjosti omota iz pera Bojana Mušćeta možda i najbolje oslikava atmosferu albuma, pa je teško napisati nešto novo. Dovoljno ga je citirati: “Sedam zastupljenih bandova koji su diskografski startali na ovoj kompilaciji kasnije je snimilo 24 studijska albuma i još desetak kompilacija i live-albuma. Indikativno je da je 37 godina nakon objavljivanja kompilacije RIJEKA-PARIS-TEXAS većina bandova i dalje aktivna. To je samo još jedan od dokaza njezine trajnožareće relevantnosti kao premijernoga diskografskog istupa riječkog novog vala”. Samo mogu dodati da čvrstina ovih uradaka, nadasve povijesnog karaktera ne bi bila moguća bez Gorana Lisice Foxa kojega će teško biti zamjeniti u ulozi čuvara i zaštitnika riječke scene. Rijeka ima uvijek novih talenata, ali ova generacija zastupljena na kompilaciji “RIJEKA-PARIS-TEXAS”, primjer je jednog jakog i plodonosnog okruženja toga vremena.

4.5