“Zagrebačka škola animiranog filma (original soundtrack)” – Music Box – Glazbeni portal

RECENZIJA: Tomislav Simović: “Zagrebačka škola animiranog filma (original soundtrack)”

U četiri desetljeća Zagreb film proizveo je 600 animiranih filmova koji su osvojili više od 400 međunarodnih nagrada. Studio je ubrzo postao poznat po jedinstvenom stilu animacije koji je postao poznat kao “Zagrebačka škola”.

Jedna od pionirskih razlika bila je ta što su njezini filmaši pisali, dizajnirali i režirali vlastite filmove, što je rezultiralo hrabrim zabavnim crtićima ujedinjenim u dizajnu, tonu i poruci. Naravno, tu se izdvaja “Surogat” Dušana Vukotića koji osvaja (jedinog našeg) Oskara davne 1961. Samo Vukotić nije otišao na manifestaciju jer u konkurenciji je bio Walt Disney s kratkim filmom “Aquamanija”. Tu je bio i Chuck Jones, tvorac franšize “Tom & Jerry” nadaleko poznate našim vječitim klincima. “Surogat” je bio prvi koji je potukao konkurenciju, a da nije s američkog kontinenta te je otvorio put za razvoj svjetskog, napose europskog filma. A jednu od najvažnijih uloga u tom filmu je odigrao kompozitor Tomislav Simović čiji se zvučni uradak nalazi na dvostrukom albumu u izdanju izdavača Fox and His Friends i nenadmašnih “kopača” arhivske građe domaće filmske glazbene ostavštine, spomenutog Simovića i njegove čvrste veze sa Zagrebačkom školom crtanog filma.

Tomica Simović je na neki način bio kućni kompozitor “Zagreb Filma” i dao je nevjerojatan doprinos svjetski poznatoj “Zagrebačkoj školi crtanog filma”. Autori kompilacije koja se pojavila na dvostrukom vinilnom izdanju preslušvali su veliku količinu, pa i mnogih neoznačenih snimki, da bi napravili ovu iznimnu kompilaciju. Glazbeni arheolozi Leri Ahel i Željko Luketić veliki su znalci i njihovo postojanje ne može se uspoređivati s prirodnim znanostima. Da Einstein nije otkrio tajnu atoma, to bi učinio kad tad netko drugi, ali bez ovog dvojca bili bi zakinuti za nadahnuti rad poprilično nepoznatog i nepriznatog Tomice Simovića.

Ovo je, uz već objavljenu kritiku za soundtrack Profesora Baltazara još jedno izdanje vrijedno kolekcije. Djelo sadrži eksperimente od jazza do elektronike (toga vremena) u vrhunskoj produkciji prebačeno direktno s originalnih mastera rađenih na magnetofonskim vrpcama. Već u mp3 formatu zvuči sjajno, dok za ljubitelje gramofonskih ploča i još k tomu filmske glazbe, ovo će biti pravi biser. Posjedujem sva njihova izdanja i u audio smislu, njihova predhodna izdanja su pravi užitak za slušanje. Uviđam da se ne zadovoljavaju prosječnim, iako, na žalost, prosječna osoba nije ciljana publika za ovakva izdanja. U suprotnom slučaju, ploča bi imala miliunske tiraže. Ovdje je link na nekoliko mjeseci staru recenziju za također izvrsnu vinilnu verziju albuma…

RECENZIJA: Tomislav Simović: “Profesor Baltazar (glazba iz originalne TV serije)” – maštovito remek-djelo nepravedno zapostavljenog autora

Za razliku od veselog Profesora Baltazara i neobične, ili tople “Zagrebačke impresije”, ovo izdanje je izbor najboljih snimaka različitih Simovićevih rješenja za različite autore u različitim vremenima. To ne umanjuje umjetničku vrijednost, nego dapače osim toga, dodaje još arhivsku notu i povijesnu crtu.

Zbirka neobjavljenih tema i partitura iz 18 kratkih animiranih filmova svjetski poznate Zagrebačke škole animiranog filma. Uključuje kratki crtani film Ersatz / Surogat Dušana Vukotića (1961.), nagrađen Oscarom, i mnoge druge jazz, elektroničke i eksperimentalne glazbe skladatelja Tomislava Simovića .

Naziv “Zagrebačka škola animiranog filma” osmislio je slavni filmski teoretičar Georges Sadoul na festivalu u Cannesu 1959. godine , Zagrebačka škola animiranog film ili Zagrebačka škola animacije definiran je kao umjetnički i filozofski svjetonazor koji je ostavio trag u povijesti animacije u 60-im i 70-im godinama. Ključno obilježje Zagrebačke škole (ne obrazovne ustanove bilo koje vrste) bila je posvećenost stilizaciji u suprotnosti s Disneyevim kanonom realistične animacije.

Među brojnim skladateljima koji su djelovali u produkcijama Zagreb filma ističe se ime Tomislava Simovića (1931. – 2014.) . U njegovom opusu od više od 300 filmskih nota (ne računajući skladbe i aranžmane za zabavne pjevače i jazz orkestre). Mnoge su nastale isključivo za zagrebačke dokumentarne filmove, kratke  igrane i animirane filmove. Simović je bio posebno vješt u pisanju glazbe za crtane filmove. Vješto je sinkronizirao pokret i zvuk te miješao različite glazbene žanrove, iako je, kao i njegovi tadašnji vršnjaci, naginjao jazzu.

Skladao, aranžirao i dirigirao Tomislav Simović. Izvodio studijski orkestar Dubrava filma (1961.-1962.) i Jadran filma, Zagreb (1962.-1982.). Sudjeluju: Milivoj Majdak (akustična gitara), Josip Stojanović (violončelo), Ozren Depolo (klarinet, saksofon, glas), Rajko Milosavljević (kontrabas), Boris Benini (bubnjevi, udaraljke), Silvije Glojnarić (bubnjevi), Stanko Selak ( Flugelhorn, truba), Miroslav Sedak Benčić (flauta, klarinet, saksofon), Marijan Domić (truba), Prerad Detiček (rog), Fred Došek (klavir, električni klavir), Zlatko Tanodi (sintesajzer), Igor Savin (sintesajzer), Radmilo Maslovarić (Trombon), Ante Živković (Viola), Ivan Kuzmić (Violina), Božidar Alić (Glas na D3).

I na kraju, kvaliteta izdanja nadmašuje sva očekivanja. Uloženi trud, financije pri realizaciji teško da će ovaj dvojac pokriti, ali očito se ne zamaraju tomu. Spremnost sagorijevanju u svom nastojanju da sačuvaju povijest domaće glazbene ostavštine je fascinanantna. Možda i fatalna. Ploče su vrhunski proizvod, od zvuka do pakiranja. Posramiti se mogu i mnogo veći. Album je izašao u dvije verzije. Limitiranom deluxe izdanju koje je neznatno skuplje od klasičnog. A to limitiranje sadrži dodatnu knjižicu kojom možete putovati kroz tajne ove iznimne priče. Ovaj dvojac su samoubojice bez namjere da skončaju.